ambitie van greenway
Waar oprichter Paul Florizoone het eerste Greenway-restaurant opende om zijn thuisstad Gent te overtuigen van de vegetarische keuken, reikt de ambitie van Greenway vandaag tot ver over de landsgrenzen heen. Het ultieme doel? Het klimaat redden met plantaardig eten. En zolang het klimaat niet gered is, blijft Greenway zich 100% inzetten om zelfs de grootste vleesliefhebber te overtuigen van plant-based food…
Verrassend lekker
Wie Greenway al een tijdje kent, heeft het verhaal van Paul wellicht al eens gehoord. Anno 1996 schakelde hij tijdens een reis door India noodgedwongen over naar de vegetarische keuken. Verrast door de smaken en de veelzijdigheid, besloot Paul bij z’n thuiskomst om zijn plantaardig dieet aan te houden. Vanaf dat moment broedde Paul op het idee om zijn voorliefde voor het vegetarisme – en later bij uitbreiding ook het veganisme – te delen met het grote publiek.
Na enkele jaren experimenteren in zijn eigen keuken, was het tijd voor de grote stap: een eerste restaurant in het historische centrum van Gent. Een ongelooflijk succes dat Paul enkel nóg meer goesting gaf om door te gaan. Er volgden nog drie restaurants, en dat ontging ook de retail niet. Zo vroeg Delhaize Paul om enkele veggierecepten uit te werken voor het huismerk en kreeg Paul vervolgens ook de kans om onder de Greenway-vlag zijn eerste producten in de rekken van de supermarkt te leggen.
Klimaatbescherming als focus
Waar het Paul initieel voornamelijk draaide om lekker eten, trad met de komst van partner Cedric Hanet het belang van klimaatvriendelijk eten en produceren alsmaar meer op de voorgrond. Een trend die anno 2019 van groter belang is dan ooit. Wie klimaatvriendelijk wil eten, kiest niet enkel voor een plantaardig dieet, maar gaat ook steevast op zoek naar lokale grondstoffen en productie. En dat is exact wat Greenway vandaag de dag doet: plantaardig eten lokaal produceren met zoveel mogelijk grondstoffen van Belgische bodem.
Zo is er bijvoorbeeld voor de meeste recente innovatie, de Greenway Burger, gekozen om samen te werken met een lokale productiepartner, Dekeyzer-Ossaer uit Koekelare. Naast heerlijk plant-based food telt het foodservice- en retailaanbod van Greenway ook enkele veggie producten. Recent besloot Greenway echter om in de toekomst enkel nog plant-based gerechten te ontwikkelen, en dus niet enkel 100% klimaatvriendelijk, maar ook 100% diervriendelijk te werken.
The future is now
De weg naar het redden van het klimaat is lang, en loopt niet enkel door België. Daarom wil Greenway de komende jaren richting Frankrijk, Nederland, Duitsland en andere Europese landen trekken om er zoveel mogelijk climate changers verleiden met verrassend lekker eten. Want als België zo’n fan is van plant-based food, dan zijn ze dat wellicht ook in onze buurlanden, toch? En voor de Belgische fans is er natuurlijk ook goed nieuws. Binnenkort komen er ook plant-based chipolata’s en plant-based gehakt bij. Greenway is helemaal klaar voor de toekomst. Word jij ook een climate changer?